Como te amo tricolor

Fotboll. 
Det var speciellt att ga pa fotboll här i Brasilien, det kan man verkligen säga. Man märker tydligt att alla älskar sporten, det är som en gemensam liten drog.


Taggad tjej innan match

Vi akte alltsa tva timmar innan matchen började, och redan da var det trafikstockning. Vi sag en sa kallad klassiker, mellan ett São Paulo-lag och ett Rio-lag, som jag fattade det. Sedan verkar de kalla nästan alla matcher för klassiker men vi lämnar det där.


Pa arenan

Okej, nu det som är de stora skillnaderna mot en allsvensk match hemma da (för det här är den motsvarande serien)
– 90% av publiken hade lagtröjor pa sig.
– Poliser överallt. Menar det, det var ridande poliser utanför och cirka 45 st som var stationerade runt motstandarlagets lilla hejarklack i slutet.
– Över 63 000 i publiken. Smapotatis om man jämför med ett Göteborgsderby ju.. Eller?


Motstandarlagets är den lilla avskilda delen pa andra sidan.


Lite folk bara..

Okej, själva matchen nu da!
Den var bra, det var kul att se Ronaldinho osv även om han inte direkt glänste pa plan. Det är tempo, det är bättre fotboll än hemma helt enkelt. Men det roligaste är fortfarande publiken.
Vi satt inte ner en minut av matchen, ofrivilligt fran min sida iofs eftersom jag inte hade sett nagot om jag satt mig ner. Publiken var galen och hatade och älskade om vartannat.
De var väldigt fästa vid sitt eget lag, när Flamengo hade lagt tva-ett ganska sent i matchen sa började de genast sjunga ”Como te amo tricolor (tricolor är alltsa tre färger, vilket São Paulo har), och det var mysigt.
Men de hatade ocksa motstandarna, sa fort en av dem rörde bollen sa var det som att den spelaren omsorgsfullt hade förolämpat varenda São Paulo supporters mamma pa det värsta sätt man kan tänka sig.
Domarna var inte sa hatade även om de saklart behandlades som djävulens avkomma lite da och da.

Jag är imponerad helt enkelt, de behöll sin entusiasm till och med i det ihallande regnet som fick min ”regnjacka” att efter 15 minuter helt plötsligt ge upp och överga till att vara en vanlig jacka, som att den hanade mig. Dumma dumma flicka, varför skulle jag lata dig kräva det här av mig..?
Regnet, plus för lite sömn, plus fötter som värkte efter en natt i mördarklackar, gjorde att jag kanske inte hängde med riktigt hela tiden, men som sagt, helt klart värt att ga pa fotboll här!
(skyller bristen pa bilder fran själva matchen pa en urdalig mobilkamera som inte vill zooma och pa att regnet gjorde att jag faktiskt inte hade lust att dränka mobilen en liten stund ens)

För övrigt sa slutade matchen just 2-1 till Flamengo.

Antar att ni sover nu,
Boa noite 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Como te amo tricolor

  1. Ali Hussain skriver:

    Hahahah ”Dumma dumma flicka, varför skulle jag lata dig kräva det här av mig..?”…… förresten så tycker jag att du lyser fint bland alla andra hudfärgshandikappade människor.

Kommentera

