Fredag

Sitter i skolans bibliotek, min klass har haft massa prov denna veckan och har ännu fler nästa sa har inte direkt nagot att göra. Det har jag väl inte annars heller, men da kan jag ju iallafall försöka lyssna!

Vanligtvis sa kommer jag till skolan vid sju-tiden, och börjar tjugo över sju. Det finns inte direkt nagra korta raster mellan lektionerna pa schemat, men det tar alltid fem-tio minuter för en lärare att lämna klassrummet och för den nya att komma in. Sa vi har alltsa lektion, lektion, lektion och sedan en halvtimmas rast. De har världens bästa kiosk, far vi väl kalla det, och sa brukar nästan hela klassen sitta ute eller i klassrummet och äta och tjöta. Sedan är det lektion, lektion, lektion tills vi slutar vid tio i ett. Förutom pa mandagar, da gar vi och äter lunch och har sedan tre lektioner till.
Jag skulle knappast säga att det är strikt här, lärarna tar tid pa sig som sagt, det är inga problem med att lämna klassrummet, man tilltalat lärarna med förnamnet, behandlar dem som kompisar, och det kan bli grymt mycket pratande under lektionerna.
Men alla gör ända vad de ska även om det inte sker just när det borde, vad jag har märkt iallafall. När man ska börja universitetet gör man prov, man gar alltsa inte pa sina grades. Det är olika prov för alla universitet och alla ämnen är med. Sa de har inget annat val än att lära sig, de vet att allt kommer hänga pa vad de kan sen om de vill ga pa en bra skola.

Har lite bilder pa skolan som ni ska fa se när jag kan föra över dem, dock sa är det inget folk eftersom det var under lektionstid. Det var soligt och varmt sa satt ute, ser förresten att solen är framme nu ocksa sa kanske ska ta och ga ut. Alla smabarn i bibblan kollar pa mig..

Hur är allt där hemma?

Xoxo

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Fredag

  1. Pappa skriver:

    Hej
    Allt är bra hemma, blev lite tomt när Aom åkt men samtidigt skönt att inte ständigt behöva ta hänsyn till en gäst i huset. Vi har haft ett fruktansvärt väder hemma sedan du for, blåsigt, mycket regn och långt mellan solen. Inte så kallt i och för sig, ca 13-15+. Vi jobbar på som vanligt men åker till alperna & Frankrike om 2 veckor. Vi ska vandra lite tillsammans med Janne & Karin + äta o dricka gott! Hur går det med språket, börjar du förstå vad de pratar om även om det är svårt att prata själv?

  2. Emma Wohlin skriver:

    Hej plutten.
    Jag tänkte bara lämna en liten kommentar,så att du vet att jag stalkar dig. För det gör jag, BIG TIME.
    Pusssss

  3. Olle Wohlin skriver:

    Hej Johanna.
    Om Huskvarna ingår i ditt ”hemma” så kan jag tala om att allt är bra. Det verkar det vara hos dig också, du lever ju rena pensionärslivet – inget tvång. Så passa på och njut, tids nog kommer prestationskraven.
    Mf Wohlin
    mm är i Göteborg på bokmässan tillsammans med Elisabeth och din moder.

  4. Jessica Lundberg skriver:

    Vad är det som gäller med skolan? Du behöver inte vara med och göra prov och sånt? Inga krav?
    Här hemma forsar regnet ner, och har gjort det de senaste dagarna/veckorna, känns det som.. (förutom idag just) Någon där uppe måste vara väldigt ledsen, haha!
    Och jaaa, nu vet du att jag också är en utav dem som stalkar dig! 😉
    kram

    • johannawohlin skriver:

      Precis, jag gör engelskagrejerna saklart men inget annat direkt. Vet att de som aker till USA eller till länder där de redan kan spraket är med pa ganska mycket och man behöver fa godkänt liksom, men jag far det genom att vara där nästan. Allt eftersom spraket kommer sa kommer jag väl göra mer men det finns inga direkta krav.
      Oh neej, later som en härlig höst! Känns sa himla konstigt att det är höst hemma for jag längtar sa efter varen har!
      Haha alltid bra att veta, hoppas allt är bra med dig!
      Kraam

  5. AMANDA BAJSKUSIN WOHLIN skriver:

    Nej hallå där Johanna !
    har du det typ.. kul ?
    ehehehhehehehehhehehehehehhe 🙂
    men åh.. vad ska man skriva..
    det är bättre att chatta på facebook s puss

Kommentera

